Preskočiť na hlavný obsah

Toyota Kata - Tajomstvo rutiny dosahovania cieľov



Zmena

17.októbra 1973 sa krajiny OPEC (Organizácia krajín, ktoré vyvážajú ropu) dohodli na znížení produkcie  ropy o 5%. Cena ropy a tým aj cena pohonných hmôt zakrátko narástla o 70%. V horizonte 2 mesiacov až o 128%. Krátko na to prišli rôzne opatrenia. Nemci napríklad nesmeli jazdiť autami v nedeľu a počas ostatných dní bola maximálna povolená rýchlosť 100 km/h. 

V USA bolo možné jednorázovo natankovať maximálne 10 galónov benzínu (asi 38 litrov). V Taliansku prepukol taký dopyt po bicykloch, že sa s nimi začalo kšeftovať na čiernom trhu. 


Reakcia

Ako zareagovali najväčšie svetové automobilky tej doby? Ford, GM, Chrysler?  

Pred ropnou krízou boli americké autá veľké, ťažké s veľkoobjemovými motormi a riadnou spotrebou. Americké autá, ktoré boli vyrobené v rokoch 1974 až 1979, boli... no neboli celkovo dobré.  Mali problém s kvalitou. Nešťastné, pozliepané konštrukcie a spojenie nevhodných komponentov. Zákazníci ich nechceli. To bola americká odpoveď na krízu.


A zrazu dostali príležitosť japonský výrobcovia. Honda, Nissan, Mitsubishi a hlavne Toyota. Nielenže využili situáciu preniknúť na trh, ale stali sa doslova hitom. Malé, úsporné a kvalitné autá boli úplný opak severoamerických značiek. Úspech!!!.✌

Vízia

Bolo to naplánované? Nie!  Toyota Motor Company mala jasnú víziu toho, čo chcú dosiahnuť. Boli ambiciózny a svoje smerovanie podriadili tomu aby boli čo najlepší. Pomaly, ale isto, presne v duchu KAIZEN. Išli svojou cestou, ktorú si začali budovať po druhej svetovej vojne. Toyota sa vždy vedela a vie prispôsobiť vonkajším podmienkam. V duchu: "Nevieme zmeniť počasie, ale vieme sa lepšie obliecť, aby sme boli v suchu". Ak niečo nejde, alebo prestane fungovať skúšajú to robiť ináč. 

Rutina

Niečo vymysleli, niečo zdokonalili. Výrobný systém Toyota (TPS) obsahuje postupy, nástroje, princípy a hlavne dennodennú rutinu myslenia a konaniaZaoberajú sa úplne jednoduchými činnosťami. Postupy, nástroje a princípy Toyoty sú len tá pomyslená čerešnička na torte. Fungujú, iba ak zmeníme náš postoj a myslenie. Preto počúvame, že LEAN nefunguje... 


Tradičné (západné) myslenie prefiltrovalo výrobný systém Toyoty hlavne ako súbor nástrojov a postupov. Tie postupy a princípy, ktoré Toyota prebrala od Henryho Forda, Tomáša Baťu a iných inovatívnych podnikov medzivojnového obdobia. 
Svet sa neustále mení. Ak chceme prežiť, musíme vedieť na tieto zmeny reagovať, prispôsobiť sa. Potrebujeme pravdivé vstupy. Poznať skutočnosť a nezatvárať oči pred plytvaním. 



To, čo ostáva skryté v každom podniku je dennodenný život. Malé rozhodnutia, pravidelné činnosti, rutina. Naše dýchanie si ani neuvedomujete a predsa ho neustále opakujete. Rutina. Mike Rother  dal rutine názov KATA. KATA je majstrovstvo získané neustálim opakovaním.

Systém

Systém, metóda riadenia postavená na malých krokoch nazval Mike Rother TOYOTA KATA. Jednoznačne tento systém vo firmách rozvíja ľudí a procesy.

Viac informácii môžete získať v E-booku dočasne zdarma: Toyota Kata Tajomstvo rutiny dosahovania cieľov. Ten si viete teraz zdarma stiahnuť na stránke www.michalcervinka.com   TU. Praktické vedomosti si odnesiete z môjho školenia Toyota Kata - Tajomstvo Rutiny dosahovaia cieľov.


Ďakujem a prajem Vám krásny a úspešný deň.
Michal Červinka




Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Takt time

Montáž Messerschmitt bf 109 Ako synchronizovať jednotlivé pracovné operácie či súvisiace procesy?  Keď sa učíme hrať na hudobný nástroj, náš učiteľ zapne metronóm. Je to malá skrinka, ktorá nám presne udáva tempo, ako máme hrať. Tempo je dané autorom skladby. Keď tempo nedodržíme, zahráme namiesto romantickej skladby pochod. A to by sa naše publikum asi náramne pobavilo... Náš zákazník je naše platené publikum. Je zároveň aj autorom skladby a dobre vie, kedy má skladba skončiť. Koniec skladby znamená, koľko výrobkov vyprodukujeme. Takt zeit V 30-ich rokoch 20. storočia si nemecký letecký priemysel požičal myšlienku taktu na zladenie finálnej montáže so zásobovaním jednotlivými lietadlovými trupmi. Bol to jednoduchý nápad, tak ako v hudbe dirigent udáva rytmus orchestru, aj zákazník udáva tempo výroby presným taktom. Tik, tik, tik... Japonci Japonské Mitsubishi počas druhej svetovej vojny vyrábalo lietadlá (legendárne Zero), a keďže technicky spolupracovalo s Nemcami a

Plytvanie

P amätáte si koniec filmu „Marečku, podejte mi pero!“? Sen hlavného hrdinu Kroupu na konci mi evokuje ideálny závod. Závod, kde ide všetko ako po masle, všetko je automatizované a v pravidelnom intervale opúšťajú linku dobré kusy. Aká je realita?  Nechcem generalizovať, ale v priemernom závode karpatského typu sa vo výrobe stretávame s prekážkami ktoré nás od ideálu významne odkláňajú.  Predstavme si cestu na ktorej na každom kroku číhajú nástrahy. Diery vo vozovke, spadnuté brvná, obchádzky a podobne. My chceme ísť maximálnou povolenou rýchlosťou, ale našu rýchlosť musíme prispôsobiť stavu vozovky. V jazyku výroby týmto prekážkam hovoríme plytvanie.  Plytvanie je všetko, čo nám nepridáva hodnotu, ale zvyšuje nám výrobné alebo prevádzkové náklady, ako sme uviedli v úvodnom článku.  Vo výrobe rozlišujeme  7 typov plytvania. Vysoké zásoby sú najväčším problémom výroby. V zásobách máme uložené peniaze, ktoré nepracujú. Samozrejme bezpečnostná zásoba pre „strýčka Príhodu“

Čo je štíhla výroba alebo lean production?

Čo je to štíhla výroba? V čom mi pomôže keď poviem zoštíhlil som svoj proces?Ako súvisí Lean našou firmou či s mojim zákazníkom? Štíhla výroba ( Lean Production) je výroba očistená od plytvania vo výrobe. Plytvanie je všetko, čo zvyšuje náklady výrobku alebo služby bez toho, aby zvyšovalo ich hodnotu. Zjednodušene povedané plytvanie, alebo ináč straty, sú prekážky v ceste efektívnemu pretváraniu vstupných zdrojov a materiálu na výstupy - konečné výrobky. Hodnotu nám pridávajú činnosti, za ktoré je náš zákazník ochotný zaplatiť, sú vykonávané na prvý krát a správne a fyzicky menia produkt. Hodnotu nám pridáva napríklad vŕtanie funkčných otvorov, ale taká kontrola presnosti už hodnotu nepridáva. Rovnako hodnotu nepridáva transport výrobku do skladu. Samozrejme výrobky treba prepravovať. Každý transport by mal byť nanajvýš účelný. To, že máme zákazku, výrábame alebo pracujeme pre zákazníka určujú tri faktory: cena kvalita dodacia lehota. Tieto faktory ovplyvňujú a tv