Dnes, presne pred 150 sa narodil Henry Ford. Génius, priekopník ale aj zaťatý antisemita a tvrdý otec. Hodnotíme ho z nášho pohľadu, z našej doby. Myslím si, že bez neho by Amerika vyzerala ináč. A možno aj celý svet. Dal širokým masám možnosť vlastniť automobil, postavil základy automobilového priemyslu.
Ford Motor Company založil na tretí pokus. Predtým raz zbankrotoval a druhý raz firmu opustil, z tej firmy vyrástol Cadilac. Časopis Forbes vyhlásil Henryho Forda za najvplyvnejšieho podnikateľa všetkých čias. Právom.
Snom Henryho Forda bolo vyrábať auto dostupné širokej verejnosti. Detroit Automobile Company však vyrábalo drahé autá, iba 6 až 7 automobilov ročne. Spoločnosť nechal zbankrotovať a vzápätí v roku 1901 založil Henry Ford Company, ktorá vyrábala výlučne luxusné a pretekárske vozidlá. Firmu opustil a tá sa neskôr premenovala na Cadillac Automobile Company.
Ford Motor Company založil na tretí pokus. Predtým raz zbankrotoval a druhý raz firmu opustil, z tej firmy vyrástol Cadilac. Časopis Forbes vyhlásil Henryho Forda za najvplyvnejšieho podnikateľa všetkých čias. Právom.
Začiatky
Henry Ford Narodil sa 30. júla 1863 neďaleko Detroitu, v štáte Michigan. V roku 1896 zostrojil svoj prvý „automobil “Quadricycle, poháňaný spaľovacím motorom. Prvú spoločnosť Detroit Automobile Company založil v roku 1899 spolu s ďalšími investormi.Snom Henryho Forda bolo vyrábať auto dostupné širokej verejnosti. Detroit Automobile Company však vyrábalo drahé autá, iba 6 až 7 automobilov ročne. Spoločnosť nechal zbankrotovať a vzápätí v roku 1901 založil Henry Ford Company, ktorá vyrábala výlučne luxusné a pretekárske vozidlá. Firmu opustil a tá sa neskôr premenovala na Cadillac Automobile Company.
Ford 999 - rok 1902 |
Plechová Líza
Henry Ford si začal plniť sen o ľudovom automobile až v The Ford Motor Company. Prevratný Model T bol taký jednoduchý, že ho dokázal opraviť každý, a taký odolný, že zvládol aj vtedajšie kamenisté americké cesty. Jazdil rýchlosťou až 70 km/h.Najznámejšia výrobná inovácia, pásová montážna linka bola inšpirovaná z bitúnku a za jej pomoci znížil náklady na výrobu natoľko, že cena klesla z pôvodných 850 na 250 dolárov. Výrobný pás výrazne zrýchlil cyklus výroby na jeden automobil.
Len necelých 5 rokov od uvedenia na trh bol výrobný proces natoľko mechanizovaný, že výroba jedného vozu trvala len 93 minút . Od roku 1908 do roku 1927 sa vyrobilo a predalo neuveriteľných 15 007 034 kusov. Vtedy sa automobil stal predmetom masovej spotreby.
Ford model T |
Inovátor
Henry Ford patrí nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a organizačne nadaným ľuďom. Na svojom konte má 161 patentov. Jeho snaha o produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov viedla nielen k vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.Poriadok a čistota
Zaviedol program CANDO (Cleaning up = upratovanie, Arranging = usporiadanie, Neatness = poriadkumilovnosť, Discipline = disciplína, Ongoing Improvement neustáleho zlepšovania) nadväzuje na prácu Taylora, je pôvodu systému 5S. Vo svojom podniku si potrpel na autonómnu a preventívnu údržbu čím výrazne znížil poruchovosť a tak zvýšil efektivitu strojov.Inšpirácia v jeho tvorbe
Henry Ford výrazne ovplyvnil aj napríklad Tomáša Baťu a Ferdinanda Porsche. Obaja niekoľko krát navštívili jeho závod v Detroite.
Zopár Fordových legendárnych myšlienok:
- Či už veríte, že niečo dokážete, alebo naopak veríte, že to nedokážete, v oboch prípadoch máte s najväčšou pravdepodobnosťou pravdu.
- Keď chcete poznať pravdivú históriu, poznajte to, čo píšu porazení.
- Myslenie je najťažšia práca, ktorá existuje. To je dôvod, prečo tak málo ľudí myslí.
- Nechaj človeka vyrábať niečo lepšie a predávať lacnejšie, ako to bolo vyrábané a predávané vždy pred tým, nechaj ho, aby sa pre to rozhodol a peniaze prídu.
- Nikdy nebude vymyslený systém, ktorý by odstránil nutnosť pracovať.
- Model ''T'' vyrábame vo všetkých farbách, ale ponúkame ho výhradne v čiernej.
- Spokojný zamestnanec urobí viac ako traja nespokojní.
Henry Ford zomrel 7. apríla 1947.
Komentáre
Zverejnenie komentára