Preskočiť na hlavný obsah

Henry Ford - 150. narodeniny

Dnes, presne pred 150 sa narodil Henry Ford. Génius, priekopník ale aj zaťatý antisemita a tvrdý otec. Hodnotíme ho z nášho pohľadu, z našej doby. Myslím si, že bez neho by Amerika vyzerala ináč. A možno aj celý svet. Dal širokým masám možnosť vlastniť automobil,  postavil základy automobilového priemyslu. 

Ford Motor Company založil na tretí pokus. Predtým raz zbankrotoval a druhý raz firmu opustil, z tej firmy vyrástol Cadilac.  Časopis Forbes vyhlásil Henryho Forda za najvplyvnejšieho podnikateľa všetkých čias. Právom.


Začiatky

Henry Ford  Narodil sa 30. júla 1863 neďaleko Detroitu, v štáte Michigan. V roku 1896 zostrojil svoj prvý „automobil “Quadricycle, poháňaný spaľovacím motorom. Prvú spoločnosť Detroit Automobile Company založil roku 1899  spolu s ďalšími investormi. 

Snom Henryho Forda bolo vyrábať auto dostupné širokej verejnosti. Detroit Automobile Company však vyrábalo drahé autá, iba 6 až 7 automobilov ročne. Spoločnosť nechal zbankrotovať a vzápätí v roku 1901 založil Henry Ford Company, ktorá vyrábala výlučne luxusné a pretekárske vozidlá. Firmu opustil a tá sa neskôr premenovala na Cadillac Automobile Company.
Ford 999 - rok 1902

Plechová Líza

Henry Ford si začal plniť sen o ľudovom automobile až v The Ford Motor Company. Prevratný Model T bol taký jednoduchý, že ho dokázal opraviť každý, a taký odolný, že zvládol aj vtedajšie kamenisté americké cesty. Jazdil rýchlosťou až 70 km/h. 

Najznámejšia výrobná inovácia, pásová montážna linka bola inšpirovaná z bitúnku a za jej pomoci znížil náklady na výrobu natoľko, že cena klesla z pôvodných 850 na 250 dolárov. Výrobný pás výrazne zrýchlil cyklus výroby na jeden automobil. 

Len necelých 5 rokov od uvedenia na trh bol výrobný proces natoľko mechanizovaný, že výroba jedného vozu trvala len 93 minút . Od roku 1908 do roku 1927 sa vyrobilo a predalo neuveriteľných 15 007 034 kusov. Vtedy sa automobil stal predmetom masovej spotreby.


Ford model T

Inovátor

Henry Ford patrí nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a organizačne nadaným ľuďom. Na svojom konte má 161 patentov. Jeho snaha o produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov viedla nielen k vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.


Poriadok a čistota

Zaviedol program CANDO (Cleaning up  upratovanieArranging = usporiadanieNeatness = poriadkumilovnosťDiscipline = disciplína, Ongoing Improvement neustáleho zlepšovania) nadväzuje na prácu Taylora, je pôvodu systému 5S. Vo svojom podniku si potrpel na autonómnu a preventívnu údržbu čím výrazne znížil poruchovosť a tak zvýšil efektivitu strojov. 


Inšpirácia v jeho tvorbe

Henry Ford výrazne ovplyvnil aj napríklad Tomáša Baťu a Ferdinanda Porsche. Obaja niekoľko krát navštívili jeho závod v Detroite. 

Zopár Fordových legendárnych myšlienok:

  • Či už veríte, že niečo dokážete, alebo naopak veríte, že to nedokážete, v oboch prípadoch máte s najväčšou pravdepodobnosťou pravdu.
  • Keď chcete poznať pravdivú históriu, poznajte to, čo píšu porazení.
  • Myslenie je najťažšia práca, ktorá existuje. To je dôvod, prečo tak málo ľudí myslí.
  • Nechaj človeka vyrábať niečo lepšie a predávať lacnejšie, ako to bolo vyrábané a predávané vždy pred tým, nechaj ho, aby sa pre to rozhodol a peniaze prídu.
  • Nikdy nebude vymyslený systém, ktorý by odstránil nutnosť pracovať.
  • Model ''T'' vyrábame vo všetkých farbách, ale ponúkame ho výhradne v čiernej.
  • Spokojný zamestnanec urobí viac ako traja nespokojní.
     Henry Ford zomrel 7. apríla 1947.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Takt time

Montáž Messerschmitt bf 109 Ako synchronizovať jednotlivé pracovné operácie či súvisiace procesy?  Keď sa učíme hrať na hudobný nástroj, náš učiteľ zapne metronóm. Je to malá skrinka, ktorá nám presne udáva tempo, ako máme hrať. Tempo je dané autorom skladby. Keď tempo nedodržíme, zahráme namiesto romantickej skladby pochod. A to by sa naše publikum asi náramne pobavilo... Náš zákazník je naše platené publikum. Je zároveň aj autorom skladby a dobre vie, kedy má skladba skončiť. Koniec skladby znamená, koľko výrobkov vyprodukujeme. Takt zeit V 30-ich rokoch 20. storočia si nemecký letecký priemysel požičal myšlienku taktu na zladenie finálnej montáže so zásobovaním jednotlivými lietadlovými trupmi. Bol to jednoduchý nápad, tak ako v hudbe dirigent udáva rytmus orchestru, aj zákazník udáva tempo výroby presným taktom. Tik, tik, tik... Japonci Japonské Mitsubishi počas druhej svetovej vojny vyrábalo lietadlá (legendárne Zero), a keďže technicky spolupracovalo s Nemca...

Plytvanie

P amätáte si koniec filmu „Marečku, podejte mi pero!“? Sen hlavného hrdinu Kroupu na konci mi evokuje ideálny závod. Závod, kde ide všetko ako po masle, všetko je automatizované a v pravidelnom intervale opúšťajú linku dobré kusy. Aká je realita?  Nechcem generalizovať, ale v priemernom závode karpatského typu sa vo výrobe stretávame s prekážkami ktoré nás od ideálu významne odkláňajú.  Predstavme si cestu na ktorej na každom kroku číhajú nástrahy. Diery vo vozovke, spadnuté brvná, obchádzky a podobne. My chceme ísť maximálnou povolenou rýchlosťou, ale našu rýchlosť musíme prispôsobiť stavu vozovky. V jazyku výroby týmto prekážkam hovoríme plytvanie.  Plytvanie je všetko, čo nám nepridáva hodnotu, ale zvyšuje nám výrobné alebo prevádzkové náklady, ako sme uviedli v úvodnom článku.  Vo výrobe rozlišujeme  7 typov plytvania. Vysoké zásoby sú najväčším problémom výroby. V zásobách máme uložené peniaze, ktoré nepracujú. Samozrejme bezpečnostná zásob...

Čo je štíhla výroba alebo lean production?

Čo je to štíhla výroba? V čom mi pomôže keď poviem zoštíhlil som svoj proces?Ako súvisí Lean našou firmou či s mojim zákazníkom? Štíhla výroba ( Lean Production) je výroba očistená od plytvania vo výrobe. Plytvanie je všetko, čo zvyšuje náklady výrobku alebo služby bez toho, aby zvyšovalo ich hodnotu. Zjednodušene povedané plytvanie, alebo ináč straty, sú prekážky v ceste efektívnemu pretváraniu vstupných zdrojov a materiálu na výstupy - konečné výrobky. Hodnotu nám pridávajú činnosti, za ktoré je náš zákazník ochotný zaplatiť, sú vykonávané na prvý krát a správne a fyzicky menia produkt. Hodnotu nám pridáva napríklad vŕtanie funkčných otvorov, ale taká kontrola presnosti už hodnotu nepridáva. Rovnako hodnotu nepridáva transport výrobku do skladu. Samozrejme výrobky treba prepravovať. Každý transport by mal byť nanajvýš účelný. To, že máme zákazku, výrábame alebo pracujeme pre zákazníka určujú tri faktory: cena kvalita dodacia lehota. Tieto faktory ovplyvňujú a tv...