Preskočiť na hlavný obsah

CANDO vs 5S - 5 krokov k organizovanému pracovisku





Zamýšľali ste sa už, prečo niekde 5S funguje a niekde nie? Potrebujeme disciplínu zenových mníchov, aby sme zlomili kliatbu problémov operatívy a manažmentu?

Čisté a organizované pracovisko je základná požiadavka modernej efektívnej firmy.
Na veci, ktoré sú „po ruke“ minieme menej času. Čisté pracovisko je pracovisko bez závad a porúch. Máme ho100% pod kontrolou.


Priekopník Henry Ford

Inžinieri vo Fordových závodoch vypracovali už v roku 1920 systém CANDO. Systém piatich oblastí, ktoré predbehli dobu o 50 rokov. Ford sa v nich opiera o filozofiu svojich predchod- cov. Svoje myšlienky ohľadom čistého a organizovaného pracoviska najlepšie vystihujú jeho výroky:
“Prvou úlohou je všetko vyčistiť - to je vždy prvá vec, ktorú musíte urobiť, aby ste zistili, na čom ste ... Nemôžeme si dovoliť mať špinu okolo - je to príliš drahé ... Všetko je vymaľované a udržiavané v svetlých farbách , takže aj tá najmenšia nečistota sa prejaví. Nemaľujeme, aby sme zakryli nečistoty – bielou alebo svetlo šedou farbou, ale aby čistota mohla byť predpisom a nie výnimkou. “

Ford bol v mnochých ohľadoch štíhly už začiatkom 20. storočia.

C A N D O



Posledné písmeno v Fordovej filozofii CANDO - „O“, je pokračujúce zlepšovanie a zaslúži si zvláštnu zmienku. Pokračujúce, kontinuálne zlepšovanie pomenoval prvý Deming, a neskôr zmenilo frázu na neustále zlepšovanie. Japonci si to prispôsobili ako Kaizen, hlavný pilier Lean -u. Pokračujúce zlepšovanie sa nazýva POOGI (Proces prebiehajúceho zlepšovania) (1984) od Eliyahu Goldratta, autora Theory of Constraints z Izraela.

Na scénu vstupuje KAIZEN

Hovorí sa, že Toyota prvýkrát zaviedla iba prvé dva kroky 5S a časom pridali ďalšie dve. Piaty krok bol pridaný omnoho neskôr. Oproti tomu filozofia CANDO prináša všetkých päť krokov a Kaizen dokopy. Takže rovnica vyzerá takto:


CANDO = 5S + Kaizen 

Inžinieri z Toyoty adaptovali prístup západných manažérov, vyladili ho pre svoje potreby a možnosti. Boli predovšetkým praktici, ktorý potrebovai jednoduchý a vizuálny systém. Vivinuli metódy ako je 5S alebo Kanban. Účelom metódy 5S je podporiť viditeľnosť a zabezpečiť príležitosti na neustále zlepšovanie (Kaizen) tak aby boli ihneď rozpoznateľné. V našej „západnej kultúre“ táto metóda bohužial zmutovala len do „upratovania“.

Nepochopené 5S?

Úspech Japonského 5S spočíva v tom, ako sa internalizovali princípy západnej kultúry a hlavne Henryho Forda. Japonsko sa zameralo na ľudí a zdokonalilo 5S z hľadiska hlbokých ľudských hodnôt, ako je pokora a úcta k druhým. Neskopírovali Západ. Západ a celý svet sa však snaží kopírovať 5S, čo má za následok časté zlyhania implementácie tejto metódy...

Jedna indická spoločnosť získala Demingovu cenu, medzinárodné ocenenie za kvalitu. Počas služobnej cesty navštívilo niekoľko učiteľov z Japonska túto spoločnosť. Laureáti Demingovej ceny si mysleli, že úplne zrealizovali japonský systém, učitelia sa pýtali:
"Ukázali ste, ako viete robiť veci našou (japonskou) cestou. To nestačí, musíte ísť vašou vlastnou cestou ".


Kde pramení tajomstvo Toyoty a jej 5S? Je to v myslení? To, ako sa postavili k organizovaní a poriadku na pracovisku. Nič nekomplikovať, nevyrábať systém pre systém. Adaptovať sa vonkajším podmienkam ktoré nevieme alebo nemôžeme zmeniť. Nebojovať, vydať sa vlastnou cestou. A možno stojí za to oprášiť myšlienky starého Henryho Forda a inšpirovať sa. 


O 5S – Poriadok a čistota vo výrobe / 5S – Poriadok a čistota v administratíve veme skoro všetko. Pomôžeme vám naštartovať nové, čisté a organizované procovisko vo vašej spoločnosti. 

Ďakujem a prajem Vám krásny a úspešný deň.
Michal Červinka



Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Takt time

Ako synchronizovať jednotlivé pracovné operácie či súvisiace procesy? 
Keď sa učíme hrať na hudobný nástroj, náš učiteľ zapne metronóm. Je to malá skrinka, ktorá nám presne udáva tempo, ako máme hrať. Tempo je dané autorom skladby. Keď tempo nedodržíme, zahráme namiesto romantickej skladby pochod. A to by sa naše publikum asi náramne pobavilo... Náš zákazník je naše platené publikum. Je zároveň aj autorom skladby a dobre vie, kedy má skladba skončiť. Koniec skladby znamená, koľko výrobkov vyprodukujeme.


Takt zeit V 30-ich rokoch 20. storočia si nemecký letecký priemysel požičal myšlienku taktu na zladenie finálnej montáže so zásobovaním jednotlivými lietadlovými trupmi. Bol to jednoduchý nápad, tak ako v hudbe dirigent udáva rytmus orchestru, aj zákazník udáva tempo výroby presným taktom. Tik, tik, tik...
Japonci Japonské Mitsubishi počas druhej svetovej vojny vyrábalo lietadlá (legendárne Zero), a keďže technicky spolupracovalo s Nemcami ako výrobca lietadiel Junkers, prinieslo tút…

Čo je štíhla výroba alebo lean production?

Čo je to štíhla výroba? V čom mi pomôže keď poviem zoštíhlil som svoj proces?Ako súvisí Lean našou firmou či s mojim zákazníkom?

Štíhla výroba ( Lean Production) je výroba očistená od plytvania vo výrobe. Plytvanie je všetko, čo zvyšuje náklady výrobku alebo služby bez toho, aby zvyšovalo ich hodnotu. Zjednodušene povedané plytvanie, alebo ináč straty, sú prekážky v ceste efektívnemu pretváraniu vstupných zdrojov a materiálu na výstupy - konečné výrobky.

Hodnotu nám pridávajú činnosti, za ktoré je náš zákazník ochotný zaplatiť, sú vykonávané na prvý krát a správne a fyzicky menia produkt. Hodnotu nám pridáva napríklad vŕtanie funkčných otvorov, ale taká kontrola presnosti už hodnotu nepridáva. Rovnako hodnotu nepridáva transport výrobku do skladu. Samozrejme výrobky treba prepravovať. Každý transport by mal byť nanajvýš účelný.

To, že máme zákazku, výrábame alebo pracujeme pre zákazníka určujú tri faktory:

cenakvalitadodacia lehota.
Tieto faktory ovplyvňujú a tvoria konkurenčnú vý…

Plytvanie

Pamätáte si koniec filmu „Marečku, podejte mi pero!“? Sen hlavného hrdinu Kroupu na konci mi evokuje ideálny závod. Závod, kde ide všetko ako po masle, všetko je automatizované a v pravidelnom intervale opúšťajú linku dobré kusy. Aká je realita? 

Nechcem generalizovať, ale v priemernom závode karpatského typu sa vo výrobe stretávame s prekážkami ktoré nás od ideálu významne odkláňajú.

 Predstavme si cestu na ktorej na každom kroku číhajú nástrahy. Diery vo vozovke, spadnuté brvná, obchádzky a podobne. My chceme ísť maximálnou povolenou rýchlosťou, ale našu rýchlosť musíme prispôsobiť stavu vozovky. V jazyku výroby týmto prekážkam hovoríme plytvanie. 

Plytvanie je všetko, čo nám nepridáva hodnotu, ale zvyšuje nám výrobné alebo prevádzkové náklady, ako sme uviedli v úvodnom článku. Vo výrobe rozlišujeme 
7 typov plytvania.


Vysoké zásoby sú najväčším problémom výroby. V zásobách máme uložené peniaze, ktoré nepracujú. Samozrejme bezpečnostná zásoba pre „strýčka Príhodu“ je dobrá, ale musí by…