Preskočiť na hlavný obsah

Vizuálne riadenie, lepšie raz vidieť ako stokrát počuť!

Ako by ste sa orietovali na ceste bez dopravných značiek? Trafíte do centra, do hlavného mesta, na kopec či na záchod? Je to pre nás dôležité vedieť kam ideme? Je pre nás dôležité kedy sa tam dostaneme?




Všade okolo nás sú značky, symboly, ukazovatele. Rozprávajú na nás spoločným dohodnutým jazykom. Upozorňujú nás na nebezpečenstvo, na zmeny a ukazujú nám cestu k cieľu. Informujú nás.

Informácie, rozhodovanie.

Informácie sú v súčasnosti najcennejšou komoditou. Kto vie, má moc! A kto má moc, rozhoduje. Keď máte informácie, viete sa rozhodnúť a rozhodnutia sú základom riadenia. Nestrieľate od boku, rozhodujete sa na základe dobrých, správnych informácii.

Ako získavate informácie?

Štatisticky zachytíme väčšinu informácií zrakom, teda vizuálne. Nie darmo sa hovorí, že je lepšie raz vidieť ako stokrát počuť. Ľudský mozog u väščiny ľudí ľahšie spracováva jednoduché vizuálne vnemy.  Preto sa používajú rôzne piktogramy, obrázky, symboly a pod. Sú jednoduché, jasné a veľakrát známe. Rozhodovanie je pomocou nich oveľa rýchlešie.

Vizuálny manažment, ciele.

Podniková vizualizácia je v dnešnej dobe jeden z hlavných  komunikačných nástrojov v podnikoch. Bez vizuálizácie môže byť každa práca nebezpečná, komplikovaná, nejasná a aj veľmi drahá.  Pre každého jednotlivca  je životne dôležité vedieť, kde som a kam sa chcem dostať. Poznať ciele a výsledky je základom pre zlepšovanie. Správne pomenovať problémy a ukázať zdroje plytvania. Nedostatok informácii je naopak strata - plytvanie. 

Vizuálny manažment (vizuálne riadenie) definuje AKO. AKO sa má vyrábať - pracovné predpisy, AKO má pracovisko vyzerať - štandard pracoviska a AKO sa má vykonávať kontrola... 
Núti nás vyhýbať sa nesprávnym veciam a robiť veci správne. Nastavuje hranice čo je dobré  - zelené a čo zlé - červené. Podlahové značenie ohraničuje priestor výroby, zásoby, dopravné trasy a chodníky.
KANBAN, 5S, Jidoka a Andon, to vsetko sú nástroje vizuálneho riadenia.



Vizuálny smog.

Boli ste niekedy na Hlavnej stanici v Bratislave? V čínskom veľkosklade, tržnici? Priveľa všetkého škodí. Ak sme priveľa informovaní nevieme vyhodnotiť čo je pre nás dôležité. Vizuálny manažment stráca svoj význam a stáva sa kontraproduktívny.




Vizuálne riadenie alebo Vizuálny manažment je všade okolo nás. Pomáha nám zorientovať sa v „zložitom svete“ - zjednodušuje. Pomocou správneho vizuálneho riadenia sa viete rozhodnúť rýchlo a na základe faktov.

Spoznajte tajomstvo vizuálneho manažmentu. Už teraz si viete stiahnuť úplne zdarma 

Pripravili sme pre Vás to najlepšie z oblasti vizuálneho riadenia vo forme jednodňového workshopu. Viac informácii: TU

Poradíme Vám, ako začať s vizuálny riadením tak, aby pracovalo pre Vás. Pomôžeme zaviesť efektívny vizuálny systém na mieru Vašim potrebám a dodáme všetko potrebné pre Vás a Váš podnik.

Ďakujem a prajem Vám krásny a úspešný deň.
Michal Červinka




Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Takt time

Montáž Messerschmitt bf 109 Ako synchronizovať jednotlivé pracovné operácie či súvisiace procesy?  Keď sa učíme hrať na hudobný nástroj, náš učiteľ zapne metronóm. Je to malá skrinka, ktorá nám presne udáva tempo, ako máme hrať. Tempo je dané autorom skladby. Keď tempo nedodržíme, zahráme namiesto romantickej skladby pochod. A to by sa naše publikum asi náramne pobavilo... Náš zákazník je naše platené publikum. Je zároveň aj autorom skladby a dobre vie, kedy má skladba skončiť. Koniec skladby znamená, koľko výrobkov vyprodukujeme. Takt zeit V 30-ich rokoch 20. storočia si nemecký letecký priemysel požičal myšlienku taktu na zladenie finálnej montáže so zásobovaním jednotlivými lietadlovými trupmi. Bol to jednoduchý nápad, tak ako v hudbe dirigent udáva rytmus orchestru, aj zákazník udáva tempo výroby presným taktom. Tik, tik, tik... Japonci Japonské Mitsubishi počas druhej svetovej vojny vyrábalo lietadlá (legendárne Zero), a keďže technicky spolupracovalo s Nemcami a

Plytvanie

P amätáte si koniec filmu „Marečku, podejte mi pero!“? Sen hlavného hrdinu Kroupu na konci mi evokuje ideálny závod. Závod, kde ide všetko ako po masle, všetko je automatizované a v pravidelnom intervale opúšťajú linku dobré kusy. Aká je realita?  Nechcem generalizovať, ale v priemernom závode karpatského typu sa vo výrobe stretávame s prekážkami ktoré nás od ideálu významne odkláňajú.  Predstavme si cestu na ktorej na každom kroku číhajú nástrahy. Diery vo vozovke, spadnuté brvná, obchádzky a podobne. My chceme ísť maximálnou povolenou rýchlosťou, ale našu rýchlosť musíme prispôsobiť stavu vozovky. V jazyku výroby týmto prekážkam hovoríme plytvanie.  Plytvanie je všetko, čo nám nepridáva hodnotu, ale zvyšuje nám výrobné alebo prevádzkové náklady, ako sme uviedli v úvodnom článku.  Vo výrobe rozlišujeme  7 typov plytvania. Vysoké zásoby sú najväčším problémom výroby. V zásobách máme uložené peniaze, ktoré nepracujú. Samozrejme bezpečnostná zásoba pre „strýčka Príhodu“

Čo je štíhla výroba alebo lean production?

Čo je to štíhla výroba? V čom mi pomôže keď poviem zoštíhlil som svoj proces?Ako súvisí Lean našou firmou či s mojim zákazníkom? Štíhla výroba ( Lean Production) je výroba očistená od plytvania vo výrobe. Plytvanie je všetko, čo zvyšuje náklady výrobku alebo služby bez toho, aby zvyšovalo ich hodnotu. Zjednodušene povedané plytvanie, alebo ináč straty, sú prekážky v ceste efektívnemu pretváraniu vstupných zdrojov a materiálu na výstupy - konečné výrobky. Hodnotu nám pridávajú činnosti, za ktoré je náš zákazník ochotný zaplatiť, sú vykonávané na prvý krát a správne a fyzicky menia produkt. Hodnotu nám pridáva napríklad vŕtanie funkčných otvorov, ale taká kontrola presnosti už hodnotu nepridáva. Rovnako hodnotu nepridáva transport výrobku do skladu. Samozrejme výrobky treba prepravovať. Každý transport by mal byť nanajvýš účelný. To, že máme zákazku, výrábame alebo pracujeme pre zákazníka určujú tri faktory: cena kvalita dodacia lehota. Tieto faktory ovplyvňujú a tv