Zmena
17.októbra 1973 sa krajiny OPEC (Organizácia krajín, ktoré vyvážajú ropu) dohodli na znížení produkcie ropy o 5%. Cena ropy a tým aj cena pohonných hmôt zakrátko narástla o 70%. V horizonte 2 mesiacov až o 128%. Krátko na to prišli rôzne opatrenia. Nemci napríklad nesmeli jazdiť autami v nedeľu a počas ostatných dní bola maximálna povolená rýchlosť 100 km/h.V USA bolo možné jednorázovo natankovať maximálne 10 galónov benzínu (asi 38 litrov). V Taliansku prepukol taký dopyt po bicykloch, že sa s nimi začalo kšeftovať na čiernom trhu.
Reakcia
Ako zareagovali najväčšie svetové automobilky tej doby? Ford, GM, Chrysler?Pred ropnou krízou boli americké autá veľké, ťažké s veľkoobjemovými motormi a riadnou spotrebou. Americké autá, ktoré boli vyrobené v rokoch 1974 až 1979, boli... no neboli celkovo dobré. Mali problém s kvalitou. Nešťastné, pozliepané konštrukcie a spojenie nevhodných komponentov. Zákazníci ich nechceli. To bola americká odpoveď na krízu.
A zrazu dostali príležitosť japonský výrobcovia. Honda, Nissan, Mitsubishi a hlavne Toyota. Nielenže využili situáciu preniknúť na trh, ale stali sa doslova hitom. Malé, úsporné a kvalitné autá boli úplný opak severoamerických značiek. Úspech!!!.✌
Vízia
Bolo to naplánované? Nie! Toyota Motor Company mala jasnú víziu toho, čo chcú dosiahnuť. Boli ambiciózny a svoje smerovanie podriadili tomu aby boli čo najlepší. Pomaly, ale isto, presne v duchu KAIZEN. Išli svojou cestou, ktorú si začali budovať po druhej svetovej vojne. Toyota sa vždy vedela a vie prispôsobiť vonkajším podmienkam. V duchu: "Nevieme zmeniť počasie, ale vieme sa lepšie obliecť, aby sme boli v suchu". Ak niečo nejde, alebo prestane fungovať skúšajú to robiť ináč.Rutina
Niečo vymysleli, niečo zdokonalili. Výrobný systém Toyota (TPS) obsahuje postupy, nástroje, princípy a hlavne dennodennú rutinu myslenia a konania. Zaoberajú sa úplne jednoduchými činnosťami. Postupy, nástroje a princípy Toyoty sú len tá pomyslená čerešnička na torte. Fungujú, iba ak zmeníme náš postoj a myslenie. Preto počúvame, že LEAN nefunguje...Tradičné (západné) myslenie prefiltrovalo výrobný systém Toyoty hlavne ako súbor nástrojov a postupov. Tie postupy a princípy, ktoré Toyota prebrala od Henryho Forda, Tomáša Baťu a iných inovatívnych podnikov medzivojnového obdobia.
Svet sa neustále mení. Ak chceme prežiť, musíme vedieť na tieto zmeny reagovať, prispôsobiť sa. Potrebujeme pravdivé vstupy. Poznať skutočnosť a nezatvárať oči pred plytvaním.
To, čo ostáva skryté v každom podniku je dennodenný život. Malé rozhodnutia, pravidelné činnosti, rutina. Naše dýchanie si ani neuvedomujete a predsa ho neustále opakujete. Rutina. Mike Rother dal rutine názov KATA. KATA je majstrovstvo získané neustálim opakovaním.
Systém
Systém, metóda riadenia postavená na malých krokoch nazval Mike Rother TOYOTA KATA. Jednoznačne tento systém vo firmách rozvíja ľudí a procesy.
Viac informácii môžete získať v E-booku dočasne zdarma: Toyota Kata Tajomstvo rutiny dosahovania cieľov. Ten si viete teraz zdarma stiahnuť na stránke www.michalcervinka.com TU. Praktické vedomosti si odnesiete z môjho školenia Toyota Kata - Tajomstvo Rutiny dosahovaia cieľov.
Viac informácii môžete získať v E-booku dočasne zdarma: Toyota Kata Tajomstvo rutiny dosahovania cieľov. Ten si viete teraz zdarma stiahnuť na stránke www.michalcervinka.com TU. Praktické vedomosti si odnesiete z môjho školenia Toyota Kata - Tajomstvo Rutiny dosahovaia cieľov.
Ďakujem a prajem Vám krásny a úspešný deň.
Michal Červinka

Komentáre
Zverejnenie komentára