Nový rok prináša aj novoročné predsavzatia. Posilovne sú v januári plné odhodlaných jedincov, telocvične praskajú vo švíkoch. Vo februári sú fitká opäť v štandardnej forme. Tí, ktorí cvičia po celý rok ostávajú. Prečo je to tak?
V minulom článku sme hovorili, že potrebujeme čas, kým z nejakej činnosti stane zvyk. Na to, aby vznikli nové neurónové dráhy potrebujeme, v priemere 66 dní. Väčšina ludí však nedosiahne túto hranicu a návyk sa nevybuduje. Preto dochádza k postupnému odlivu nových členov vo fitnesscentrách.
Je niečo zlé na novoročných predsavzatiach?
Samozrejme, že nie je. Predsavzatie samé o sebe je v poriadku. Ide o to ako to vnímate vy. Celkovo v dnešnej spoločnosti má pojem - novoročné predsavzatie satirickú príchuť. Ako boj Dona Quichota s veternými mlynmi. Niečo, čo nefunguje.
Podstatný je motív.
Aký je a ako je váš motív, cieľ silný. Je váš motív mať vyšportovanú postavu? Skvelú kondiciu? Vyšší plat? Je to skutočne to, čo chcete? Čo je za tým?
Ľudia sa menia dvoch prípadoch
- Ak majú silný cieľ, povedzme silnú motiváciu.
- Ak to bolí. Čo je tiež motivácia. Au...
Človek je naprogramovaný tak, že ide cestou najmenšieho odporu. Naši pra-pra-prapredkovia, aby prežili, sa naučili neplytvať svojou energiou na veci, ktoré vyslovene nepotrebujú. Mali jednoduchý motív, prežiť.
Dôležité sú vaše hodnoty
Motív nie je všetko. Dôležitú úlohu tu hrajú aj vaše hodnoty. Ak je vašou skutočnou hodnotou zdravie, viete sa vzdať cukru, zamerať sa na pravidelné cvičenie a pohyb.
Ak je to kariéra, v posilovni pravdepodobne dlho nevydržíte. Iba ak by ste chceli byť skvelý športovec, či kondičný tréner.
Ciele
Firmy si tiež dávajú predsavzatia, majú svoje výzvy a vízie. Vyjadrujú to, čo chcú dosiahnuť. Firmy majú aj svoje hodnoty.
"Čo sú pre jednotlivcov zvyky, sú pre kolektív smernice a postupy."
Príbeh z korporácie - Alcoa
*Keď sa v roku 1987 Paul O’Neill stal generálnym riaditeľom americkej hlinikárskej spoločnosti Alcoa, nikto nečakal, že túto spoločnosť prave on zásadne zmení. Všetkých prekvapil svojim nekompromisným zameraním na bezpečnosť. Nie na kvalitu, či výkon, zisk. Otvorene hovoril o bezpečnosti pri práci: “ Ak chcete vedieť ako sa darí koncernu, musíte poznať úroveň bezpečnosti na pracovisku”. Nikto nepredpokladal aký bude mať O’Niellova bezpečnostná politika ohromný dopad na Alcoa.
Pred nástupom O’Neilla sa firme nedarilo, vedenie robilo jedno zlé rozhodnutie za druhým. Alcoa potrebovala nutne zmenu. Nový generálny riaditeľ sa rozhodol zamerať na len jednu jedinú vec. Na bezpečnosť. Veril, že jeden kľúčový návyk môže spôsobiť reťazovú reakciu. Naštartuje proces ďalších zmien.
Bezpečnosť pri práci je niečo o čom sa nediskutuje. Možný úraz, bolesť, smrť. Každý chce prísť z práce zdravý a uvedomuje si dôsledky. Svojim zameraním si O’Neill rýchlo získal aj odbory. Keby sa najskôr zameral na kvalitu či výkon narazil by pravdepodobne na odpor zamestnancov. Na to, aby bola Alcoa bezpečná firma, musela byť efektívna. Zamestnanci museli spĺňať prísne štandardy kvality a pracovné postupy.
Zvyková slučka
Celý plán bol založený na zvykovej slučke, na štyroch krokoch formovania návykov.
IMPULZ - nehoda na pracovisku.
RITUÁL - naučené správanie. Po každom úraze musel divízny riaditeľ do 24 hodín, napísať správu čo sa stalo a vypracovať plán ako úrazu v budúcnosti predísť.
ODMENA - povýšenie dostali iba zamestnanci, ktorý sa podriadili novému systému.
OPAKOVANIE - vytvorenie majstrovstva.
Zamestnaci, od riaditeľa po robotíka, museli spolupracovať, komunikovať. Hľadali spôsoby ako zlepšovať jednotlivé procesy. Robotníci podávali návrhy na riešenia a dostávali veľmi rýchle spätné väzby od nadriadených. Boli motivovaní.
Neustále napredovanie
Bezpečnosť sa stala znakom pokroku zmeny návykov v ceje spoločnosti. Do roka Alcoa zaznamenala rekordný zisk. Začali ju napodobnovať.
Budovanie zvykov je vlastne neustále napredovanie, KAIZEN. Potrebujete vydržať robiť malé kroky. Ak máte za tým motív, odmenu, ide to ľahšie. Len vydržať.
O tom, ako ľahšie a efektívne budovať návyky, si povieme nabudúce. A možno budú fitká plné aj vo februári :)
*Príbeh spoločnosti Alcoa je z knihy Sila Zvyku od autora Charlesa Duhigga.
Ďakujem za to, že ste článok dočítali až sem. Budem vďačný za vaše názory. Prípadné podnety a návrhy napíšte prosím do komentára.
Pomáhame budovať kultúru neustáleho zlepšovania a štíhlych procesov v organizáciach. V prípade akýchkoľvek otázok, nás neváhajte kontaktovať prostredníctvom e-mailu (kliknite na meno) alebo nám nechajte odkaz v komentári.
Ďakujem a prajem Vám krásny a úspešný deň.
Michal Červinka
Komentáre
Zverejnenie komentára