Preskočiť na hlavný obsah

Začíname s neustálim zlepšovaním-Kaizenom






Je ráno 5 hodín. Ešte je tma, všade ticho. Zvoní budík. Už 2 mesiace usilovne beháva. Čakajú ho prvé preteky. Cíti sa čoraz lepšie, kondícia rastie. Ešte pred pár týždňami zabehol ledva štvrtinu trasy a celý deň nevládal. Dnes je pripravený na prvé preteky, na prvých ostrých 10km.
Denne stáva skoro, doslova vyskakuje z postele. Kým ostatný doma ešte spia, on už má na nohách tenisky a beži svoje prvé metre pravidelnej trasy. Ako to dokázal? Večný študent angličtiny, novoročný nadšenec všetkých predsavzatí.
Jednoducho začal mať z toho radosť.

Podobne je to z učením cudzieho jazyka, štrikovania, hry na rumba gule. Možno každý z nás bol vo fáze osvojovania si nejakých vlastností, vedomosti či zručnosti.

Sústredená pozornosť

Pomalé, neustále opakovanie je jedna z najjednoduchších a najmenej bolestivých ciest na zmenu. Nemusí to ísť cez slzy ako tvrdí väčšina. Mamuta naši predkovia zjedli po malých kúskoch, nie naraz. Pamätajte však na váš cieľ. Ináč sa môže stať, že zablúdite.

Postupné zdokonaľovanie je životný štýl. Japonci už dávno zistili výhody Kaizenu. Zoberte si takú ikebanu, sústredená, pomalá pozornosť do niečoho takého “obyčajného “ ako je kytica kvetov…

Tvorba návyku

Vo firmách počúvam a vidím, že dodržiavať každodenné činnosti neustáleho zlepšovania je pre ľudí zložité. Tak ako každé ráno vstávať pred šiestou a cvičiť. Ste odhodlaný, pripravený. Zrazu do života prídu okolnosti, problémy, ktoré treba riešiť, ihneď. Pomaly, ale isto vytláčajú to čo chcete na okraj. A tak sa nechávate unášať prúdom nových vecí.Ako z toho von? Trójskym koňom. Na to aby sa každý návyk aj návyk neustáleho zdokonaľovania dostal do krvi musí byť pre nás viditeľný, atraktívny, ľahký a uspokojivý.

1. Návyk je viditeľný.

Jedného dňa ste dostali úlohu zlepšiť chybovosť výrobnej linky. Naplánujete si prvé stretnutie na linke, zistíte si všetky podrobné informácie od výrobných operátorov, nastavovačov, kvalitárov vedúceho. Jasne a presne sformulujete Váš cieľ. Definujete tím. Dohodnete sa na krokoch s tímom. Môžete pripraviť grafický prehľad kde ste a kam sa chcete dostať a dať to na viditeľné miesto všetkým.

2. Návyk je atraktívny.

Každý deň si po každom krátkom stretnutí, kde prezentujete pokrok spoločne s tímom spríjemníte, lahodným espressom.

3. Návyk je ľahký.

Z pracoviska odstránite všetko čo nepotrebujete. Aby ste každý deň mohli začať efektívne s prehľadom pripravte sa deň dopredu. Plán na druhý deň výrazne zjednoduší Vaše pracovné úlohy. Každý deň urobíte jeden malý krok, jednu malú úlohu.

4. Návyk je uspokojivý.

Každý jeden krok, každý malý úspech zaznačíte a vizualizujete (zviditeľníte).Zo zlepšovania spravíte súťaž. Vyhlásite najlepší tím. Vaše pokroky si značíte do kalendára. Snažíte sa nevynechať a neprerušiť reťaz. Máte z toho dobrý pocit.Na konci každého stretnutia s tímom sa poďakujete. Okamžitá odmena zabezpečí, že sa zlepšovanie bude opakovať!
Najskôr vybuduj seba až potom svoj podnik!

Tomáš Baťa v tom mal jasno. Okrem viac než aktuálnej myšlienky o morálke a kríze hovoril, že ak chcete vybudovať podnik, najskôr musíte vybudovať seba. Tieto slová mi rezonujú v hlave. V poslednej dobe viac a viac. Pýtam sa: “čo to je vybudovať seba?” “Ako to súvisí s neustálym zlepšovaním, základnou DNA úspešnej firmy”?

Pri budovaní návykov sa zároveň meníte aj vy.

Postupné a neustále zlepšovanie, teda Kaizen, postupne mení vašu identitu. Rastiete a stávate sa lepšími.



A platí to aj naopak: “ak sa zmením ja, potom začnem robiť veci ináč. Zmeníte svoju rutinu. svoje “okolie”. Takže potom platí, že najskôr vybudujete seba až potom svoj podnik!

Jednoducho prestanete robiť veci, ktoré vám nevyhovujú a začnete robiť, ktoré považujete za správne.


Ďakujem za to, že ste článok dočítali až sem. Budem vďačný za vaše názory. Prípadné podnety a návrhy napíšte prosím do komentára.
Pomáhame budovať kultúru neustáleho zlepšovania a štíhlych procesov v organizáciach. V prípade akýchkoľvek otázok, nás neváhajte kontaktovať prostredníctvom e-mailu (kliknite na meno) alebo nám nechajte odkaz v komentári.

Ďakujem a prajem Vám krásny a úspešný deň.

Michal Červinka


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Takt time

Montáž Messerschmitt bf 109 Ako synchronizovať jednotlivé pracovné operácie či súvisiace procesy?  Keď sa učíme hrať na hudobný nástroj, náš učiteľ zapne metronóm. Je to malá skrinka, ktorá nám presne udáva tempo, ako máme hrať. Tempo je dané autorom skladby. Keď tempo nedodržíme, zahráme namiesto romantickej skladby pochod. A to by sa naše publikum asi náramne pobavilo... Náš zákazník je naše platené publikum. Je zároveň aj autorom skladby a dobre vie, kedy má skladba skončiť. Koniec skladby znamená, koľko výrobkov vyprodukujeme. Takt zeit V 30-ich rokoch 20. storočia si nemecký letecký priemysel požičal myšlienku taktu na zladenie finálnej montáže so zásobovaním jednotlivými lietadlovými trupmi. Bol to jednoduchý nápad, tak ako v hudbe dirigent udáva rytmus orchestru, aj zákazník udáva tempo výroby presným taktom. Tik, tik, tik... Japonci Japonské Mitsubishi počas druhej svetovej vojny vyrábalo lietadlá (legendárne Zero), a keďže technicky spolupracovalo s Nemcami a

Čo je štíhla výroba alebo lean production?

Čo je to štíhla výroba? V čom mi pomôže keď poviem zoštíhlil som svoj proces?Ako súvisí Lean našou firmou či s mojim zákazníkom? Štíhla výroba ( Lean Production) je výroba očistená od plytvania vo výrobe. Plytvanie je všetko, čo zvyšuje náklady výrobku alebo služby bez toho, aby zvyšovalo ich hodnotu. Zjednodušene povedané plytvanie, alebo ináč straty, sú prekážky v ceste efektívnemu pretváraniu vstupných zdrojov a materiálu na výstupy - konečné výrobky. Hodnotu nám pridávajú činnosti, za ktoré je náš zákazník ochotný zaplatiť, sú vykonávané na prvý krát a správne a fyzicky menia produkt. Hodnotu nám pridáva napríklad vŕtanie funkčných otvorov, ale taká kontrola presnosti už hodnotu nepridáva. Rovnako hodnotu nepridáva transport výrobku do skladu. Samozrejme výrobky treba prepravovať. Každý transport by mal byť nanajvýš účelný. To, že máme zákazku, výrábame alebo pracujeme pre zákazníka určujú tri faktory: cena kvalita dodacia lehota. Tieto faktory ovplyvňujú a tv

Plytvanie

P amätáte si koniec filmu „Marečku, podejte mi pero!“? Sen hlavného hrdinu Kroupu na konci mi evokuje ideálny závod. Závod, kde ide všetko ako po masle, všetko je automatizované a v pravidelnom intervale opúšťajú linku dobré kusy. Aká je realita?  Nechcem generalizovať, ale v priemernom závode karpatského typu sa vo výrobe stretávame s prekážkami ktoré nás od ideálu významne odkláňajú.  Predstavme si cestu na ktorej na každom kroku číhajú nástrahy. Diery vo vozovke, spadnuté brvná, obchádzky a podobne. My chceme ísť maximálnou povolenou rýchlosťou, ale našu rýchlosť musíme prispôsobiť stavu vozovky. V jazyku výroby týmto prekážkam hovoríme plytvanie.  Plytvanie je všetko, čo nám nepridáva hodnotu, ale zvyšuje nám výrobné alebo prevádzkové náklady, ako sme uviedli v úvodnom článku.  Vo výrobe rozlišujeme  7 typov plytvania. Vysoké zásoby sú najväčším problémom výroby. V zásobách máme uložené peniaze, ktoré nepracujú. Samozrejme bezpečnostná zásoba pre „strýčka Príhodu“