Preskočiť na hlavný obsah

Zmena

Čo môžem zmeniť a ako?

Keď nevieme ako ďalej a opakuje sa nám stále ten istý vzorec, spravme niečo ináč. Celkom jednoduché. 

 Zmeny sú potvory. Neustále sa dejú a sú všade okolo nás. Sú pohonom, ktorý mení naše dejiny, naše životy. V prírode neexistuje nečinnosť. A aj keď sa nám zdá že sa nič nedeje, v skutočnosti je všetko v pohybe. Vo svete biznisu platí, že tie firmy ktoré sa nevedeli prispôsobiť zmenám zanikli. Minimálne mali veľké problémy. Zažil som to. Aj keď som v podstate učil o zmenách, tvrdošijne som išiel stále rovnako. Nezmenil som určité veci, ktoré som mal zmeniť. Verím však že šance okolo lietajú ako perseoidy v lete na oblohe. Neverím na jedinú šancu za život, myslím že už prestávame byť otvorení. Tých šancí je vždy toľko koľko potrebujeme. Teda vtedy kedy ich naozaj potrebujeme. Lebo niekedy je cesta po ktorej kráčame cesta niekoho iného. Môže to byť cesta našich rodičov, manželiek, manželov, detí či ide o cestu nášho šéfa. Ak zistíme, že naša cesta nie je naša cesta je potrebná zmena. Zmena ide od nás alebo k nám. Obyčajne tá zvonka k nám môže bolieť.

Skvelá kniha o zmenách a ich príjimaní je Náš ľadovec sa roztápa od Johna Kottera. Čítal som ju tak Ide o na prvý pohľad jednoduchého príbeh o kolónii tučniakov z Antarktídy. Tučniaci žijú dlhé roky nezmeneným spôsobom až  jedného dňa zistia, že ich domov ohrozuje prírodná katastrofa.

Perfektná analógia k ľudským životom. Naše životy podliehajú neustálym zmenám. Možno to nie sú prírodné katastrofy aj keď... Kotter v knižke vysvetlí ako pracovať zo zmenami. Sformuloval proces zmeny do jednoduchých osem krokov.

1.          Vyvolanie vedomie naliehavosti

2.          Najdenie spojencov plánovanej zmeny

3.          Vytvorenie vízie a stratégie

4.          Komunikácia transformačnej vízie

5.          Delegovanie v širokom meradle

6.          Vytváranie krátkodobých víťazstiev – Quick Wins

7.          Využitie výsledkov a podpora ďalších zmien

8.          Zakotvenie nových prístupov do firemnej kultúry


Krok 1. Vytvorenie vedomia naliehavosti

Pomôcť aj ostatným vidieť potrebu zmeny a dôležitosť okamžitých krokov. Znížiť pocit uspokojenia.

Myslím že som mal pocit naliehavosti posunutý. Keď sme mali prvý koncert paniku som chytil až na pódiu. Chalani z kapely boli nervózny dlhšiu dobu. Ja som si to neuvedomoval. Teraz je však otázka ako si vytvorím alarm, maják že niečo musím urobiť.  Kedy bude ten bod, keď začnem vyvíjať aktivitu?  No potrebujem si vytvoriť kontrolný bod aby som nemusel ísť do takéhoto kritického a hraničného stavu. Vytvoriť rovnováhu medzi keď je pohodka, spokojnosť a keď som stále nespokojný.

Krok 2. Zostavenie organizačného tímu

Uistenie sa, že na čele zmien stoja silné osobnosti s vodcovskými, komunikačnými a analytickými

schopnosťami, dôveryhodnosťou, autoritou a pocitom urgentnosti.

Krok 3. Vytvorenie vízie a stratégie

Objasnenie, ako sa bude budúcnosť odlišovať od minulosti a ako ju môžete premeniť na skutočnosť.

Toto viem urobiť aj sám so sebou. Čo musím spraviť, respektíve najskôr čo chcem dosiahnuť. To je vízia. Chcem dosiahnuť cieľový stav. OK. Teraz trochu SMART. Som zdravý (v budúcnosti). Zároveň moja firma je úspešná a ja som známy a slávny spisovateľ. Ročne zarábam viac ako 200 000 eur (dnešný ekvivalent). Moja firma(y) majú 1 000 000 eur ročný obrat. Vízia: Rozdávam radosť a inšpirujem moje okolie k dosiahnutiu pozitívnej zmeny.

Ďalej ako to budem robiť. To neviem, myslím že moja stratégia by mohla byť robiť všetko ako najlepšie viem, ísť do aktivít na 110%. Disciplinovane a pravidelne sa zlepšujem každý deň o 0,1% v kľúčových oblastiach.

Krok 4. Komunikácia transformačnej vízie

Dohliadnuť na to, aby čo najviac ľudí pochopilo víziu a stratégiu a súhlasilo s nimi.

Chce to verejný záväzok. Tým je tento môj príbeh. Moju víziu budem komunikovať na sociálnych sieťach, blogoch a podcaste. Povedať o tom ostatným. Keď sa odkloním, musím vysvetľovať. Či? 

Krok 5: Zapojenie aj ostatných 

Odstránenie všetkých bariér, aby tí, čo chcú prispieť k uskutočneniu vízie, mohli tak urobiť. Na každom záleží. 

Všetky moje role, sú zviazané a som v nich maximálne integritný. To znamená že budem vo všetkých smeroch ťahať za jeden povraz. Nebudem hovoriť jedno a konať druhé. Budem prirodzený a dôsledný.

Krok 6: Vytváranie malých víťazstiev

Prezentovanie nejakého očividného, nespochybniteľného úspechu čo najskôr. Plánovanie viditeľných zlepšenie výkonu alebo „víťazstvo“ Dosahovaní týchto víťazstvo. Viditeľné oceňovanie a odmeňovanie ľudí, ktorí sa podieľali na dosiahnutie týchto víťazstva.

Slona môžem jesť po kúskoch a každý kúsok oslávim. Každý jeden deň si píšem čo som dokázal a pochválim sa. Každé malé víťazstvo si oslávim a dám si malú odmenu. Mám napísaný zoznam odmien, to sú veci čo chcem. Nič veľké no úprimné. Ako napríklad nový zápisník Moleskin keď dopíšem 50 strán knihy.

Krok 7: Nepovoliť v snahe (využitie výsledkov a podpora ďalších zmien)

Po prvom úspechu pokračovanie v tlaku a urgovaní ešte intenzívnejšie. Buďte neoblomní a iniciujte jednu zmenu za druhou, až kým sa vízia nepremení na realitu.

Využitie rastu dôvery k zmene všetkých systémov, štruktúr a postupov, ktoré nie sú vo vzájomnom súlade a nezodpovedajú transformačné víziu. Zamestnávanie, povyšovanie a vzdelávanie ľudí, ktorí majú schopnosti realizovať transformačný víziu. Oživovanie procesov stále novými transformačnými projektmi, námety a prvky

Nevytváram si na seba tlak, skôr to robím s radosťou no dôsledne. Ako postupujem po schodíkoch k mojej vízii, stávam sa sebavedomejším. Robiť veci s hravosťou tak aby som bol primerane hladný po ďalšom kroku. Ako hovoril Terry Fox: „nebežím maratón bežím iba po ďalší telegrafný stĺp.“

Krok 8: Vytvorenie novej kultúry (zakotvenie nových prístupov do firemnej kultúry)

Dodržiavanie nových modelov správania a posilňovanie vedomia úspechu, až kým nebudú schopné nahradiť staré tradície.

Ľudia dokážu byť (občas) múdrejší ako tučniaky. Dokážu dosahovať lepšie výsledky prostredníctvom správania. Tak že sa napríklad orientujú na zákazníkov, partnerov. Dokážu zvýšiť svoju produktivitu tým že zmeny sa stanú ich súčasťou. Spravia z toho svoj nový systém, svoju „firemnú kultúru“.


Bojíte sa zmien? Nemajte s nich strach! Zmeny sa dejú neustále, je to isté. Istejšie ako predpoveď počasia na polroka dopredu. Každá zmena je najskôr ťažká, uprostred zložitá a na konci úžasná. Všetko čo Vám teraz pripadá ľahké a jednoduché bolo na začiatku zložité. ( Robin Sharma) 

Budujte si vlastnú cestu. Ostatných môžete inšpirovať. Tak ako som sa ja inšpiroval u ľudí predo mnou. Učte sa od najlepších. Nie, nie je to verbovanie nových ovečiek. Myslím to vážne. Mojimi učiteľmi sú ľudia ktorý dokázali žiť dobrý a spokojný život. Aj obyčajný jednoduchý ľudia. A nebojte sa robiť zmeny!

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Takt time

Montáž Messerschmitt bf 109 Ako synchronizovať jednotlivé pracovné operácie či súvisiace procesy?  Keď sa učíme hrať na hudobný nástroj, náš učiteľ zapne metronóm. Je to malá skrinka, ktorá nám presne udáva tempo, ako máme hrať. Tempo je dané autorom skladby. Keď tempo nedodržíme, zahráme namiesto romantickej skladby pochod. A to by sa naše publikum asi náramne pobavilo... Náš zákazník je naše platené publikum. Je zároveň aj autorom skladby a dobre vie, kedy má skladba skončiť. Koniec skladby znamená, koľko výrobkov vyprodukujeme. Takt zeit V 30-ich rokoch 20. storočia si nemecký letecký priemysel požičal myšlienku taktu na zladenie finálnej montáže so zásobovaním jednotlivými lietadlovými trupmi. Bol to jednoduchý nápad, tak ako v hudbe dirigent udáva rytmus orchestru, aj zákazník udáva tempo výroby presným taktom. Tik, tik, tik... Japonci Japonské Mitsubishi počas druhej svetovej vojny vyrábalo lietadlá (legendárne Zero), a keďže technicky spolupracovalo s Nemcami a

Plytvanie

P amätáte si koniec filmu „Marečku, podejte mi pero!“? Sen hlavného hrdinu Kroupu na konci mi evokuje ideálny závod. Závod, kde ide všetko ako po masle, všetko je automatizované a v pravidelnom intervale opúšťajú linku dobré kusy. Aká je realita?  Nechcem generalizovať, ale v priemernom závode karpatského typu sa vo výrobe stretávame s prekážkami ktoré nás od ideálu významne odkláňajú.  Predstavme si cestu na ktorej na každom kroku číhajú nástrahy. Diery vo vozovke, spadnuté brvná, obchádzky a podobne. My chceme ísť maximálnou povolenou rýchlosťou, ale našu rýchlosť musíme prispôsobiť stavu vozovky. V jazyku výroby týmto prekážkam hovoríme plytvanie.  Plytvanie je všetko, čo nám nepridáva hodnotu, ale zvyšuje nám výrobné alebo prevádzkové náklady, ako sme uviedli v úvodnom článku.  Vo výrobe rozlišujeme  7 typov plytvania. Vysoké zásoby sú najväčším problémom výroby. V zásobách máme uložené peniaze, ktoré nepracujú. Samozrejme bezpečnostná zásoba pre „strýčka Príhodu“

Čo je štíhla výroba alebo lean production?

Čo je to štíhla výroba? V čom mi pomôže keď poviem zoštíhlil som svoj proces?Ako súvisí Lean našou firmou či s mojim zákazníkom? Štíhla výroba ( Lean Production) je výroba očistená od plytvania vo výrobe. Plytvanie je všetko, čo zvyšuje náklady výrobku alebo služby bez toho, aby zvyšovalo ich hodnotu. Zjednodušene povedané plytvanie, alebo ináč straty, sú prekážky v ceste efektívnemu pretváraniu vstupných zdrojov a materiálu na výstupy - konečné výrobky. Hodnotu nám pridávajú činnosti, za ktoré je náš zákazník ochotný zaplatiť, sú vykonávané na prvý krát a správne a fyzicky menia produkt. Hodnotu nám pridáva napríklad vŕtanie funkčných otvorov, ale taká kontrola presnosti už hodnotu nepridáva. Rovnako hodnotu nepridáva transport výrobku do skladu. Samozrejme výrobky treba prepravovať. Každý transport by mal byť nanajvýš účelný. To, že máme zákazku, výrábame alebo pracujeme pre zákazníka určujú tri faktory: cena kvalita dodacia lehota. Tieto faktory ovplyvňujú a tv