V naších zemepisných šírkach panuje názor, že zmenu
stačí urobiť iba raz a potom len zbierame úrodu. Avšak aby sme zozbierali úrodu musíme zasiať,
polievať, chraniť urodu pred škodcami, živlami a starať sa o ňu tak
aby nakoniec bola bohatá. To zistili ešte naši pra-pra-predkovia..
Zmeny prinášaju život
Zmena je všade okolo nás. Zmena je pohon ktorý mení naše
dejiny, naše životy.
V prirode neexistuje nečinnosť. Aj keď sa nám zdá že sa
nič nedeje, v skutočnosti je všetko v pohybe. Každá organizácia,
každý podnik je živý organizmus. Tvoríme ho my, ľudia.
Áno sú tam aj
stroje, nástroje, vybavenie tak aby sme mohli efektívnejšie meniť
suroviny na výrobky. Avšak význam tomu dávajú ľudia. My dávame význam vstupom,
výrobným, či nevýrobným procesom, zmenám v týchto procesoch a samotným
výstupom. Prideľujeme dôležitosť a silu rozhodnutiam, ktoré robíme alebo sme už
urobili.
To či sme skvelí, dobrý, zlý, či slabí o tom rozhodujeme my
ľudia, nerobí to za nás žiaden stroj. To ako konáme ako sa rozhodujeme závisí
od nášho postoja. Postoj je zvyčajná cesta myslenia a názoru, ktorú sme
postupne tvorili pomocou zažitých úspechov alebo chýb. Udáva, ako budeme
vysvetľovať a reagovať na situácie.
„Či sa rozhodnete že sa niečo dá alebo nedá, v oboch prípadoch
máte pravdu.“
(Henry
Ford)
KAIZEN
Pri úspešných štíhlych (Lean) prodnikoch je jedna spoločná
vec. Tieto podniky nevyhlasujú zoštíhlujúce kampane, nerobia osamotené
workshopy, nenakupujú inovácie, ktoré ich spasia. Neprodukujú zbytočné akčné
plány.
Oni jednoduchu žijú neustálim zlepšovaním (Kaizenom). Neustále zlepšujú po
malých krokoch deň čo deň. Inovujú denne, skúšajú systematicky nové veci,
princípy a keď fungujú povýšia to na štandard. Ak je to potrebné vedia sa
prispôsobiť situácii, vždy však nezľavujú zo svojích základných hodnôt.
Pri zmene z „normálneho“ či priemerného podniku na
štíhly podnik je prvým krokom uvedomiť si, kde som teraz a kam sa chcem dostať. Ako vyzerá môj cieľový
stav. Hovoríme tomu mať víziu.
Vízia
alebo skutočný sever je o smerovaní celej spoločnosti. Uvedomiť si súčasný stav, procesné parametre
tu a teraz. Poznať náš hodnotový tok.
Výrobné časy. Za koľko musím vyrobiť výrobok a za aký čas ten
výrobok aj vyrobím.
Zákazník je na prvom mieste
Na konci aj na začiatku je vždy zákazník. Zákazník má jasne
sformulované požiadavky a pravdepodobne jedna z hlavných požiadaviek je
počet kusov ktorý má zákazník dostať. Ak
čas, ktorý má výroba k dispozíci podelíme počtom kusov ktoré zákazník
požadaduje za tento časový úsek dostaneme dobu taktu (Takt time). Doba taktu
je základný parameter výroby, tempo ako musí náš výrobok odchádzať
k zákazníkovi. Každý chybný kus, oprava, porucha je prekážka
k splneniu základnej požiadavky zákazníka. Štíhle podniky tieto prekážky
likvidujú.
Cieľové podmienky
Medzi víziou a našou aktuálnou pozíciou je neznáme
územie. Je to územie mimo našej hranice poznania, územie mimo komfortnej zóny.
Na to aby sme nestratili našu víziu, musíme si určiť kontrolné body, míľniky
alebo ako hovorí Toyota cieľové podmienky. Sú to majáky v neznámych
vodách. Niektoré cieľové podmienky môžu byť výzvou teda niečím, čoho ešte nie sme schopní. Keď
dosiahneme prvý maják naša hranica poznania sa posunie k smerom vízii.
Takto sa dá prejsť neznáme teritórium.
Rutina
Neustálim opakovaním dostaneme proces do krvi a získame
rutinu. Stagnácia neexistuje, buď rastieme alebo klesáme. V štíhlom
podniku po odstránení alebo minimalizovaní strát, musíme neustále svoje procesy
sledovať, kontrolovať, opravovať, čo je dobré štandardizovať a vylepšovať.
To je princíp PDCA.
Podnik tvoria ľudia
Každý podnik tvoria ľudia. Dobrí ľudia majú dobré výsledky, skvelí
ľudia majú skvelé výsledky. V každom z nás je potenciál byť skvelý.
Určite nie každý môže byť jadrový fyzik, ale v tom ako si robíme svoju každodennú
prácu môžeme byť vynikajúci. Ako?
Tu nastupuje
líder, ktorý vedie svojich ľudí k skvelým výsledkom, učí ich a hlavne
inšpiruje. Líder sa stáva koučom. Neradí ľuďom, ako majú veci robiť. Vedie ich
k tomu, aby sami našli to najlepšie riešenie. Pri koučingu sa zameriavajú na
proces neustáleho zlepšovania podĺa princípu PDCA (planuj, urob, skontroluj
a vykonaj). Tak dosahujú najlepšie štíhle podniky svoj udržateľný náskok
pred ostatnými.
„Ak chcete vybudovať veľký podnik najskôr vybudujte seba“
(Tomáš
Baťa)
Tajomstvo skvelých štíhlych podnikoch je veľmi jednoduché, neustále
zlepšovať procesy po malých krokoch, byť flexibilný, reagovať na meniace sa
podmienky trhu.
Ďakujem a prajem Vám krásny a úspešný deň.
Komentáre
Zverejnenie komentára